Kwaszonki różne

Produkty kwaszone mają wiele korzystnych cech, np. dużą wartość odżywczą i smakową. Zawartość kwasu mlekowego w spo-żywanych kwaszonkach zapobiega procesom gnilnym w układzie trawiennym. Jednakże dla gospodyni pracującej przy przyrządza-niu posiłków duże znaczenie ma fakt, że kwaszonki same lub z do-datkami mogą być gotowe do spożycia bez jakichkolwiek dodat-kowych zabiegów kulinarnych. Dlatego często xia krótki okres przygotowuje się w garnkach kamiennych 4-i- 5-litrowych, a dla większej rodziny w 10-litrowych w okresie jesieni i zimy kwaszonki z różnych warzyw. Podane poniżej przepisy mogą być modyfi-kowane co do składu ilościowego samych warzyw, można też do-dawać przyprawy smakowe wg upodobań własnych. Należy jednak zachować proporcję soli oraz przestrzegać ogólnych zasad przyrządzania kwaszonek.

Czytaj Dalej

Meble w kuchni

Oprócz trzonu kuchennego, urządzeń wodno-kanalizacyjnych lub zastępczych, podstawowym wyposażeniem kuchni są meble i coraz częściej chłodziarka domowa. Właściwe usytuowanie poszczególnych sprzętów kuchennych jest podstawą wprowadzenia prawidłowej organizacji pracy przy sporządzaniu posiłków. Naj-

bliżej trzonu kuchennego, w miejscu z dobrym oświetleniem naturalnym i sztucznym, należy umieścić stół lub zestaw szafek segmentowych, które pokryte laminowaną płytą stworzą główne miejsce pracy, umożliwiając jednocześnie zgromadzenie w szafkach naczyń i narzędzi pracy koniecznych do przyrządzania posiłków.

Czytaj Dalej

Ułożone w słojach grzyby

O smaku grzybów w dużej mierze decyduje przygotowana za-lewa. Do przygotowania 1 litra zalewy bierze się 2 szklanki wody, 1 szklankę: octu 6-procentowego, ok. 20 g cukru, 1,5 łyżeczki soli, po kilka ziaren pieprzu, ziela angielskiego, gorczycy, goździków oraz kilka wiórków zestruganego korzenia chrzanu. Wodę należy zagotować z przyprawami, dodać ocet i powtórnie doprowadzić do wrzenia.

Czytaj Dalej

Surówki z rzeżuchy ogrodowej

– 1 kwasem do smaku, wymieszać z olejem. Drobno pokrajane selery naciowe można łączyć z pomidorami, ogórkami, cukinią, jabłkami, zieloną sałatą. Nawet niewielki dodatek selerów naciowych ogromnie uatrakcyjnia surówki z innych warzyw.

Surówki z rzeżuchy ogrodowej. Proporcje: garść rzeżuchy, sól, – 2 łyżki twarożku homogenizowanego, 2-3 łyżki kefiru lub śmietany albo majonezu.

Czytaj Dalej

Węglowodany

Węglowodany są drugim ważnym składnikiem energetycznym. Bogate w węglowodany są wszystkie przetwory zbożowe, ziemniaki i suche nasiona strączkowe, w których głównym węglowodanem jest skrobia, buraki cukrowe zawierające cukier buraczany. Różne cukry są zawarte w owocach, warzywach i miodzie.

Węglowodany należą do najtańszych źródeł energii. Nadmierne spożycie produktów bogatych w węglowodany prowadzi jednak do otyłości nie sprzyjającej zdrowiu.

Czytaj Dalej

Pasternak w sosie mlecznym

Pasternak w sosie mlecznym. Proporcje: 4 średniej wielkości korzenie pasternaku, sól, cukier, przyprawa „Jarzynka”, do smaku, 4 dag masła, – 2 łyżeczki mąki, 1,5 szklanki mleka, zielenina.

Pasternak ugotować w skórkach, następnie obrać, pokroić w kostkę lub słupki. Stopione masło wymieszać z mąką, rozprowadzić mlekiem. Do zagotowanego sosu włożyć pokrojony pasternak, przyprawić do smaku solą, cukrem, „Jarzynką” i posypać zieleniną.

Czytaj Dalej

Susze z warzyw

Jak wiadomo już, suszenie nie jest najwłaściwszą metodą utrwalania warzyw i owoców, w odniesieniu jednak do niektórych produktów jest to jedyna słuszna do zastosowania metoda utrwalania produktu i ochrony przed zepsuciem.

Suszenie zielonego groszku. Dobre wyniki daje suszenie zielonego groszku, którego w warunkach domowych nie można utrwalić inaczej. Młode strąki groszku. o nasionach wyrośniętych, lecz słodkich, należy wyłuskać, odrzucając sztuki uszkodzone. Na sicie zanurza się wyłuskane nasiona do wrzącej wody na 2-4-3 minut i chłodzi przelewając zimną wodą. Tak przygotowany groszek rozsypuje się następnie na sitach, wstawia do piekarnika po skończonym gotowaniu. Aby groszek zachował swoje ładne zielone zabarwienie, suszenie nie może się odbywać w zbyt wysokiej temperaturze, która sprzyja zbrą- zowieniu nasion. Suchy groszek można przechowywać w zwykłej torebce papierowej. Podobnie jak groszek można suszyć młode strąki fasoli szparagowej.

Czytaj Dalej

Podział warzyw i owoców na grupy

Skład chemiczny, a zatem wartość owoców i warzyw nie jest jednakowa. Ze względu na przewagę jednego lub kilku składników odżywczych wszystkie warzywa i owoce zostały podzielone na trzy grupy.

Grupę pierwszą stanowią warzywa i owoce bogate w witaminę C, a więc z warzyw wszystkie kapustne (kapusta biała, włoska, czerwona, brukselka, pekińska, brokuł, kalafior, kalarepa, jarmuż), a także pomidor, papryka, zielona pietruszka, zielony koper i szczypior. Natomiast z owoców do grupy tej należą: porzeczki (czarne i czerwone), truskawki, agrest, maliny, jeżyny, poziomki, jagody-czernice, wreszcie mało u nas wykorzystywane owoce dzikiej róży i rokitnika. Do grupy tej zalicza się również owoce cytrusowe, jednak w naszych warunkach nie są to produkty masowego i powszechnego spożycia. W codziennym żywieniu wszystkie wymienione warzywa i owoce mogą się wzajemnie zastępować, natomiast warzyw z tej grupy nie można zastąpić burakami lub marchwią, a owoców jagodowych – owocami pestkowymi czy ziarnkowymi.

Czytaj Dalej

Gotowe marmolady

We wskazanych proporcjach na marmolady (tab. 11) mogą wy-stąpić nieznaczne różnice w wydajności, ze względu na niejedna-kową ilość wody odparowanej podczas rozgotowywania owoców.

Gotowe marmolady należy natychmiast po zdjęciu z ognia włożyć do wymytych i wygotowanych, suchych naczyń, wytrzeć brzegi, przykryć krążkiem celofanu wygotowanym w wodzie, uszczelnić, przed odstawieniem do spiżarni naczynia opatrzyć od-powiednimi etykietami.

Czytaj Dalej

Cebula nadziewana ryżem

Odmienny rodzaj tej smakowitej potrawy można uzyskać, dodając pomidory obrane ze skórki lub przecier czy koncentrat albo pokrojone lub starte jabłko czy też uprzednio namoczone suszone śliwki lub połówki śliwek świeżych. Można również zalać każdy rodzaj duszonej cebuli (pod koniec duszenia) śmietaną w ilości pół szklanki.

Cebula nadziewana ryżem i grzybami. Proporcje: 8 sztuk średniej wielkości cebul, 4 łyżki ugotowanego na sypko ryżu, 4 dag suszonych grzybów, łyżka masła, sól, pieprz, przyprawa „Jarzynka”, pół szklanki śmietany, płaska łyżka mąki, łyżka startego sera.

Czytaj Dalej