Węglowodany

Węglowodany są drugim ważnym składnikiem energetycznym. Bogate w węglowodany są wszystkie przetwory zbożowe, ziemniaki i suche nasiona strączkowe, w których głównym węglowodanem jest skrobia, buraki cukrowe zawierające cukier buraczany. Różne cukry są zawarte w owocach, warzywach i miodzie.

Węglowodany należą do najtańszych źródeł energii. Nadmierne spożycie produktów bogatych w węglowodany prowadzi jednak do otyłości nie sprzyjającej zdrowiu.

Do węglowodanów ńieprzyśwajalnych przez organizm człowieka należy błonnik. Jest to związek, z którego są zbudowane błony komórek roślinnych. Szczególnie ważną rolą błonnika jest przyspieszanie przesuwania się masy posiłków przez przewód pokarmowy, a tym samym regulowanie wypróżnień. Pokarmy zawierające dużo błonnika stwarzają uczucie sytości, lecz nie tuczą.

One comment to Węglowodany

  • Dzeki  says:

    Ciekawe, tego jeszcze nei wiedzialem.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>