Znaczenie warzyw i owoców w żywieniu

W zaspokajaniu zapotrzebowania na witaminy, składniki mineralne, cukry i kwasy organiczne szczególna rola przypada warzywom i owocom. Są one jedynym źródłem witaminy C, która nie występuje w innych produktach spożywczych, zawierają spore ilości karotenu (prowitaminy A), a ponadto są zasobne w witaminy z grupy B. W warzywach i owocach znajduje się dużo składników mineralnych, szczególnie sporo dostarczają wapnia, a także żelaza oraz mikroelementów koniecznych dla człowieka. Przewaga związków zasadowych powoduje, że warzywa i owoce działają zasadotwórczo, co przy spożywaniu sporych ilości tłuszczu, mięsa, makaronów i kasz ma istotne znaczenie w zachowaniu równowagi kwaso- -zasadowej w organizmie człowieka.

Warzywa i owoce ze względu na zawarte w nich barwniki, kwasy organiczne i związki aromatyczne decydują o wyglądzie, smaku i aromacie codziennych posiłków. Duża zawartość wody i błonnika oraz znikoma zawartość związków energetycznych czyni z warzyw i owoców produkty niskokaloryczne.

Dodając warzywa do posiłków regulujemy ich wartość energetyczną, usuwając przykre uczucie głodu, gdyż masą objętościową w tych produktach jest błonnik, zapewniający uczucie sytości, a ponieważ nie można go strawić, nie jest więc materiałem energetycznym.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>